top of page

Üzleti modell

A cégek törékeny lények. Döntő többségük nem éli meg az 1 éves születésnapját sem, és csak nagyon kevesen jutnak el oda, hogy sikeres vállalkozássá lépjenek elő.

A bukásukhoz számos ok vezethet, azonban a sok tényező közül néhány toronymagasan kiemelkedik.

Ahhoz, hogy egy cég átgondolt és fenntartható üzleti modellt tudjon kialakítani, ismerni kell az üzleti modell alapelemeit.

Sikeres üzleti vállalkozást építeni nem könnyű feladat. A cégek jelentős része vagy azért bukik el, mert a terméke, szolgáltatása egyszerűen nem kell senkinek, vagy azért, mert hosszú távon nem fenntartható üzleti modellre épültek.

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy mégis mit tekinthetünk fenntartható üzleti modellnek? Mi is egyáltalán az az üzleti modell? Kezdjük az elejéről.

Ha szeretnénk egy nagyon leegyszerűsített keretet adni az üzleti modellünknek, akkor az alábbi 9 kérdést érdemes első körben végiggondolni.

1.     Ki, vagy kik a célcsoport, akinek szolgáltatunk?

2.     Hogyan fogunk a célcsoporthoz kommunikálni? Hogyan tartjuk a kapcsolatot a vevőkkel? Kell-e ügyfélszolgálat? Ha igen, milyen?

3.     Mit adunk a pénzéért cserébe? Terméket, szolgáltatást? Ezek valamilyen kombinációját? És egyáltalán: mi a valódi érték, amit szolgáltatunk? Mi az a döntő különbség, amiben a szolgáltatásunk különbözik a versenytársakétól?

4.     Mely fő tevékenységek szükségesek a szolgáltatások, az értékesítés, a marketing, az IT, az ügyfélszolgálat és a szállítás területén?

5.     Hol és milyen módon találkozik a vevő és a szolgáltatás?

6.     Milyen típusú, mennyi erőforrás szükséges a szolgáltatások előállításához, az értékesítéshez, az ügyfél-kapcsolatokhoz, és a pénzügyekhez?

7.     Kik a legfőbb stratégiai partnereid, kikkel tudsz együttműködni: szövetségesek, kulcs beszállítók, kulcs alvállalkozók? Milyen kulcs tevékenységeket tudnak átvenni, tudnak-e egyes erőforrásokat helyettesíteni?

8.     Milyen költségekkel kell számolnod: induló költségek, állandó költségek, változó költségek?

9.     Miből származik majd a bevétel? Milyen rendszerességgel jutsz bevételhez: egyszeri, havi, változó? Mennyi a tervezett bevétel?

Ez a 9 kérdés nem csak sorvezetőként használható, hanem egyben kijelölik az üzleti modellek legfontosabb alkotóelemeit is - mint az alábbi táblázatban látható...

Kattints a képre a letölthető PDF verzióhoz!

Üzleti modell és Üzleti terv

 

Sokan gyakran összekeverik a két fogalmat, pedig nem árt különbséget tenni köztük.

​Az Üzleti modell NEM Üzleti terv. Az Üzleti modell azt mondja meg, hogy MIT fogunk csinálni. Az Üzleti terv egy lépéssel tovább megy és arra a kérdésre ad választ, hogy mindezeket HOGYAN tesszük?

Az Üzleti terv alapja tehát egy jól átgondolt Üzleti modell.

Természetesen segítünk az Üzleti terv elkészítésében is – ha már rendelkezünk egy jó Üzleti modellel...

bottom of page