Üzleti modell
A cégek törékeny lények. Döntő többségük nem éli meg az 1 éves születésnapját sem, és csak nagyon kevesen jutnak el oda, hogy sikeres vállalkozássá lépjenek elő.
A bukásukhoz számos ok vezethet, azonban a sok tényező közül néhány toronymagasan kiemelkedik.
Ahhoz, hogy egy cég átgondolt és fenntartható üzleti modellt tudjon kialakítani, ismerni kell az üzleti modell alapelemeit.
Sikeres üzleti vállalkozást építeni nem könnyű feladat. A cégek jelentős része vagy azért bukik el, mert a terméke, szolgáltatása egyszerűen nem kell senkinek, vagy azért, mert hosszú távon nem fenntartható üzleti modellre épültek.
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy mégis mit tekinthetünk fenntartható üzleti modellnek? Mi is egyáltalán az az üzleti modell? Kezdjük az elejéről.
Ha szeretnénk egy nagyon leegyszerűsített keretet adni az üzleti modellünknek, akkor az alábbi 9 kérdést érdemes első körben végiggondolni.
1. Ki, vagy kik a célcsoport, akinek szolgáltatunk?
2. Hogyan fogunk a célcsoporthoz kommunikálni? Hogyan tartjuk a kapcsolatot a vevőkkel? Kell-e ügyfélszolgálat? Ha igen, milyen?
3. Mit adunk a pénzéért cserébe? Terméket, szolgáltatást? Ezek valamilyen kombinációját? És egyáltalán: mi a valódi érték, amit szolgáltatunk? Mi az a döntő különbség, amiben a szolgáltatásunk különbözik a versenytársakétól?
4. Mely fő tevékenységek szükségesek a szolgáltatások, az értékesítés, a marketing, az IT, az ügyfélszolgálat és a szállítás területén?
5. Hol és milyen módon találkozik a vevő és a szolgáltatás?
6. Milyen típusú, mennyi erőforrás szükséges a szolgáltatások előállításához, az értékesítéshez, az ügyfél-kapcsolatokhoz, és a pénzügyekhez?
7. Kik a legfőbb stratégiai partnereid, kikkel tudsz együttműködni: szövetségesek, kulcs beszállítók, kulcs alvállalkozók? Milyen kulcs tevékenységeket tudnak átvenni, tudnak-e egyes erőforrásokat helyettesíteni?
8. Milyen költségekkel kell számolnod: induló költségek, állandó költségek, változó költségek?
9. Miből származik majd a bevétel? Milyen rendszerességgel jutsz bevételhez: egyszeri, havi, változó? Mennyi a tervezett bevétel?
Ez a 9 kérdés nem csak sorvezetőként használható, hanem egyben kijelölik az üzleti modellek legfontosabb alkotóelemeit is - mint az alábbi táblázatban látható...
Üzleti modell és Üzleti terv
Sokan gyakran összekeverik a két fogalmat, pedig nem árt különbséget tenni köztük.
Az Üzleti modell NEM Üzleti terv. Az Üzleti modell azt mondja meg, hogy MIT fogunk csinálni. Az Üzleti terv egy lépéssel tovább megy és arra a kérdésre ad választ, hogy mindezeket HOGYAN tesszük?
Az Üzleti terv alapja tehát egy jól átgondolt Üzleti modell.
Természetesen segítünk az Üzleti terv elkészítésében is – ha már rendelkezünk egy jó Üzleti modellel...